Saturday, October 3, 2009

Garam Buloh & Gout



Harga sekotak RM225 (100 packets)

Hari tu...29hb September.....bangun pagi terasa sakit kat sendi ibu jari kaki kanan, tempat biasa. "Ai....takkan gout aku datang lagi", getus hati ku. So, hari tu kat tempat keje.....terkenjut2 le aku kalau berjalan.

30hb......sakit bertambah. Tempat yg sakit tu dah nampak bengkak & merah....tahan je la the whole day kat tempat keje. Pantang tersentuh, rasa nak menjerit je.....sakit engko. So, balik keje terus gi klinik. Doktor nampak je..."wah!!!dah bengkak & merah tu. I'll give you a jab", dia kata. "Ni mesti banyak melantak daging time raya", sambungnya lagi. Aku sengeh jer.....hehehe.

Note: Doktor tu tak guna pun perkataan 'melantak'.....aku saja lebih-lebihkan.

Tapi bila ingat-ingat balik.....memang aku ada makan daging masa raya kat kampung hari tu, tapi tak la banyak sangat. Cuma, malam sebelum kena tu aku memang melantak rempeyek yg mak mertua aku kasi....sedap engko rempeyek kacang tanah....my feberet. Lepas tu malamnya makan pulak daging kat rumah jiran. Tu yg second day tu lebih sakitnya.

Bila diimbas-imbas kembali.....ni le raya ketiga aku kena gout. Ye la.....raya katakan, pantang nampak makanan.....dah tak ingat dah penyakit.

So....apa kena mengena garam buloh dengan gout?

Sebenarnya, dalam aku sakit-sakit tu sempat gak aku beraya ke rumah jiran-jiran tu. Ada la ustaz tu.....dia rekomen garam buloh sbb ada sedara dia gout dia sembuh bila amalkan memakannya. "Kalau tak pun habbatus sawda", dia kata. Tapi aku lebih cenderung ke garam buloh. Google2, rupanya ada kilang pembungkusan kat Pepan Nenas....dekat je tu.

1 packet harga RM3.00
Makan 1 packet 2 kali sehari (kalau ada penyakit)


No comments:

Post a Comment