Sunday, March 7, 2010

Pancit Tayar | Tayar Pancit

Salam.

Rabu lepas, 030310...dlm pukul 3 ptg cam tu, aku bertolak gi KL sbb esoknya ada training/seminar tentang generator care...Alstom yg buat...FOC, tu pasal bos aku cakap kalau free boleh join. Aku pun join la...nak tambah ilmu pasal generator la pulak...hehe. Tapi...at the end, rupa-rupanya Alstom nak promote product dia, patut le FOC...siap jemput expert dari US lagi buat presentation. Anyhow, dpt gak aku ilmu sikit.

Back to the title above...tgh aku dok syok layan drive sorang2, kat area lepas Yong Peng sikit cam tu, ada pulak serpihan tayar lori pecah atas hiway. Masa tu aku kat lorong kanan tgh satu empat, dan slow down sampai satu dua jer (speed biasa kalau dgn family...huhu)...kebabommm, tak sempat elak semua, kena sikit...huhu. Ingat tak apa-apa, aku pun speed up balik...tp ada bunyi pelik dari tayar depan sebelah kanan...dlm hati...come on, takkan pancit pulak. Akupun pull over, kuar kete...memang sah pancit, berlobang...huhu.

Part nak tukar tayar ni yg paling mengerikan...huhu. Ko org bayangkan la...lorong kecemasan tu bukannya besar mana. Lori banyak la pulak. Kalau drebar tak perasan, mau disambarnya aku. Teringat pulak arwah kawan aku...abang Shahril Arsat footballer...meninggal kena langgar trailer masa berhenti kat lorong kecemasan sbb nak tukar drebar...Al-fatihah utk kawan aku Saari Arsat @ Mike. Masa tukar tayar ni kejap2 aku stop tengok lori dan kenderaan lain...kalau agak rapat ke tepi, aku stop dulu and lari nyorok depan kete...hehe...safety first bro. Biasa la kalau back ground oil and gas.....

At last...dlm keadaan panas terik...dlm pukul empat setengah cam tu...berjaya jugak aku tukar tayar tu dgn jayanya...horrey...

Then...tiba part yg aku nak nangis sendiri2...huhu...tp bila ingatkan aku ni seorang lelaki macho lagi sejati, tak jadi nangis...tayar spare tak cukup angin la pulak...syeedeyy...huhu...isk isk. So, bergerak la aku pada 40km/j...kadang2 belasah 60km/j...nak kuar tol Pagoh punya la jauh lagi. Tp tak apa...kan aku lelaki sejati. Dah kuar tol Pagoh...nak ke pekan Pagoh ada 5 km lagi...adoi!!!!

Walau-macam-mana-pun...alhamdulillah, aku selamat sejahtera sampai Kepong, rumah kakak aku dlm pukul 10 mlm.

N-joi.
Tayar spare ni aku sempat isi angin kat stesen Petronas sebelum masuk pekan Pagoh tu...takut jauh lagi.


Uncle tauke kedai spare part n tayar...time ni dia take over replacing my new tyre.

p/s: Rajin-rajin le check angin spare tyre tu...



No comments:

Post a Comment