Monday, February 15, 2010

Melaka

Salam.

Cuti Krismas tahun lepas, aku dan adik-beradik aku plan buat family gathering kat A Farmosa, Melaka. Lapan dari sepuloh adik beradik ambil bahagian. Memang ramai dgn keluarga memasing. Main organizernya kakak aku, Kak Nie. Dua bulan sebelum date gathering dah buat arrangement. Banglo kat A Farmosa dah booked...maklumlah, ramai. Malam sebelum date tu, Kak Nie dah sms alamat banglo tu. Check in pukul 11 pagi. Aku dan famili aku bertolak dlm pukul 10 pagi....2 jam sampai la kot, tu jangkaan aku...lepas anak2 aku mengaji.

Sampai area sebelum Ayer Keroh dpt sms dr Kak Nie...ada masalah banglo, booking overlap... pulak dah. Macam mana boleh jadi cam tu? Owner mandai2 cari tenant sendiri tanpa bincang dulu dgn ajen...kakak aku book melalui ajen. Dia offer ganti dgn apartment, tp check in 4 ptg...mak oi, mak dan abah aku dlm pukul 9 pg dah sampai...dia org dtg dgn adik aku dr kampung...takkan nak tunggu lagi, kesian la kat org tua aku, penat woi.

So...kita org decide cari penginapan lain. Kebetulan adik ipar aku ada contact...dpt la homestay rumah teres kat Bukit Katil...170 satu mlm...ok apa.

To make thing worse...owner banglo td tak nak pulangkan deposit kita org...300 henggit...byk tu. Dia ckp kita org langgar term & condition...haha...apa lu cakap mamat. Mcm ni la kalau melayu niaga. Apalagi...sumpah seranah la owner tu dpt...free jer. Nasib baik la ajen professional...dia ambil tanggungjawab, dia akan pulangkan deposit tu dan akan blacklistkan owner tu. Lega rasa gak akhirnya.

So...hati2 la kalau nak menyewa banglo or apartment kat A Farmosa tu...A Farmosa ok, cuma owner tu jer kot.

N-joi.






















No comments:

Post a Comment